fot. Image by Rhonda Jenkins from Pixabay
fot. Image by Rhonda Jenkins from Pixabay
W wyniku kolizji, uszkodzeniu uległ samochód poszkodowanego. Odszkodowanie wypłacone przez ubezpieczyciela sprawcy szkody jest niższe niż wartość szkody wycenionej przez niezależnego rzeczoznawcę. Przyczynę odmowy wypłaty różnicy, argumentowano brakiem dokonania naprawy samochodu oraz przedstawienia potwierdzających to faktur. Czy odszkodowanie należy się wyłącznie w przypadku faktycznej naprawy samochodu?
Ustalając kwotę należnego odszkodowania, zakład ubezpieczeń korzysta z opinii rzeczoznawcy. Opinia ta stanowi podstawę ustalenia wartości szkody.
Niejednokrotnie jednak poszkodowani we własnym zakresie zlecają oszacowanie szkody niezależnemu rzeczoznawcy. Jeśli ustalona w ten sposób wartość szkody przewyższa tę przyjętą przez ubezpieczyciela, poszkodowany może domagać się wypłaty różnicy tej wartości, przyjmując, że wartość szkody ustalona przez ubezpieczyciela została niedoszacowana.
Co ważne, w przypadku uwzględnienia odwołania poszkodowanego, poszkodwany domagać może się także zwrotu kosztów, które poniósł celem sporządzenia prywatnej opinii, pod warunkiem, iż poniesienie tego kosztu było obiektywnie uzasadnione i konieczne.
Należy pamiętać, że naprawienie szkody, sprowadza się do wyrównania powstałych strat i polega na przywróceniu majątku poszkodowanego do stanu sprzed wystąpienia szkody.
Pamiętać także należy, że naprawienie szkody może nastąpić bądź poprzez naprawę samochodu, bądź przez zapłatę odpowiedniej sumy pieniężnej, odszkodowania, tj. wartości szkody. O sposobie naprawienia szkody decyduje poszkodowany.
Jeżeli poszkodowany żąda naprawienia szkody przez wypłatę odpowiedniej sumy pieniężnej odszkodowania należy zwrócić uwagę, że obowiązek wypłaty odszkodowania powstaje już z chwilą wyrządzenia szkody i nie jest uzależniony od tego, czy poszkodowany dokonał naprawy samochodu i czy w ogóle zamierza go naprawić.
Nie ma także znaczenia, jakim kosztem poszkodowany faktycznie dokonał naprawy, a zatem czy dokonał naprawy samodzielnie i nie posiada faktur czy też naprawa wykonana została w warsztacie. Nie ma również znaczenia czy w ogóle ma zamiar wyrządzoną mu szkodę naprawić.
Zakład ubezpieczeń nie może zatem żądać przedstawienia faktur czy rachunków wykazujących poniesione koszty naprawy.