Odszkodowanie za kradzież w hotelu.

Odszkodowanie za kradzież w hotelu. fot. Image by Joseph Redfield Nino from Pixabay

Organizacja wczasów to często duży logistyczny trud, który zrekompensować mają niezapomniane wrażenia i czas relaksu. Urlopowicze nie dopuszczają myśli, że w trakcie upragnionego wypoczynku w hotelu, pensjonacie czy innym miejscu zakwaterowania ich dobytek może zostać skradziony. Większość, nie wie także, że osoby, które zostały okradzione mogą żądać odszkodowania.

Kto ponosi odpowiedzialność?

Za utratę lub uszkodzenie rzeczy odpowiada każdy przedsiębiorca, który w celach zarobkowych, przyjmuje gości i udostępnia im pokoje. Może to być motel, pensjonat, kwatery prywatne, pokoje gościnne, kempingi ze stałą bazą lokalową itp.

Zakres odpowiedzialności?

Odpowiedzialność finansowa w przypadku utraty lub uszkodzenia rzeczy jest ograniczona i nie może przekraczać stukrotności ceny doby hotelowej. Mówiąc inaczej, w hotelu, w którym nocleg kosztuje 100 zł, maksymalna kwota odszkodowania nie przekroczy 10.000 zł. Jednakże, za każdą rzecz hotel wypłaci nie więcej niż pięćdziesięciokrotność ceny pokoju. Oznacza to, że nawet przy odpowiedzialności ograniczonej, jak powyżej do kwoty 10.000 zł, w przypadku kradzieży rzeczy o wartości 6.000 zł, odszkodowanie nie przekroczy kwoty 5.000 zł, jeśli zaś skradzionoby kilka rzeczy o wartości 6.000 zł każda, maksymalne odszkodowanie wyniesie 10.000 zł.

Czy przedsiębiorca może skutecznie wyłączyć swoją odpowiedzialności?

Nie, zastrzeżenia dotyczące ograniczenia lub wyłączenia tej odpowiedzialności przedsiębiorcy nie będą skuteczne. Wywieszona w recepcji informacja nie zwalnia hotelu od odpowiedzialności, o której mowa.

Od odpowiedzialności zwalnia hotelarza jedynie siła wyższa np. powódź zalała taras restauracji, piorun trafił w stelaż na rowery itp. Nie ponosi on odpowiedzialności także, jeżeli szkodę wywołało zawinione zachowanie poszkodowanego gościa lub osób mu towarzyszących.

Bez znaczenia jest, czy wartościowe przedmioty skradzione zostały, (ale także zniszczone) z pokoju, czy znajdowały się wtedy w przestrzeni wspólnej (salon, sala telewizyjna, lobby, restauracja, jadalnia itp.) dostępnej także dla innych obecnych w budynku gości.

Jak zachować się po spostrzeżeniu kradzieży?

Fakt kradzieży lub uszkodzenia rzeczy, należy niezwłocznie zgłosić. W przypadku odmowy uznania zgłoszonych roszczeń, swych praw można dochodzić w ciągu 6 miesięcy od dnia, w którym dowiedzieliśmy się o szkodzie, nie później jednak niż z upływem roku od dnia, w którym przestano korzystać z usług hotelu.

Zgodność treści z prawem na dzień 2019-12-13 19:27:07

Najczęściej wyświetlane artykuły

  • 1108 Odszkodowanie za opóźniony lot.

    Pasażerowie linii lotniczych często nie mają... Czytaj teraz

Znajdź prawnika

Społeczny opiekun zabytków

Ostatnio dodane artykuły

  • Odszkodowanie za opóźniony lot. 2019-12-17 12:01:35

    Pasażerowie linii lotniczych często nie mają... Czytaj teraz