Wypadki, stłuczki oraz kolizję stanowią niewątpliwie sytuacje mocne stresujące, dla uczestniczących w nich osób, tym bardziej zasadnym wydaje się poznanie kilu podstawowych zasad, których należy przestrzegać w takich chwilach.
Pierwszym z narzucających się pytań jest kwestia, wzywać czy nie wzywać policję. Dla tak postawionego pytanie nie ma jednej właściwej odpowiedzi, decyzja we wskazanym zakresie zależy bowiem od okoliczności konkretnego zdarzenia.
Jednakże, są sytuację, w których interwencji policji nie sposób uniknąć, a mianowicie:
Poza wymienionymi powyżej przypadkami, interwencja policji wydaje się zbędna. Jednakże, w takim przypadku należy pamiętać aby należycie udokumentować zdarzenie. W tym celu należy sporządzić wzajemne oświadczenie o zdarzeniu. Pamiętać przy tym należy, że w przypadku braku formularza oświadczenia, załączanego często do polisy ubezpieczeniowej, sporządzone ono może być na dowolnym nośniku np. zwykłej kartce papieru itp.
Istotnym przy tym jest jedynie treść tego oświadczenia, w której znaleźć powinny się następujące informacje:
Jeżeli jest taka możliwość, warto również sporządzić dodatkową dokumentacje np. w postaci nagrania video lub zdjęć uszkodzonych pojazdów zaraz po wypadku, w miejsc, w którym do niego doszło. Będzie to bardzo pomocne podczas analizowania sprawy przez zakład ubezpieczeń. Będzie to również dodatkowym dowodem zarówno okoliczności wypadku, jak również zakresu uszkodzeń, które powstały w jego wyniku.
Ze względu braku możliwości rzetelnej wyceny powstałych w wyniku zdarzenia szkód, często będących niewidocznymi na pierwszy rzut oka, oświadczenie o zdarzeniu drogowym warto sporządzić nawet w sytuacji porozumienia się uczestników w zakresie samodzielnej likwidacji szkody. Rozmiar uszkodzeń, a w dalszej perspektywie koszt ich naprawy opiewać może na kwotę przewyższający początkowe przewidywania uczestników.
Po zakończeniu powyższych czynności, należy zgłosić szkodę właściwemu zakładowi ubezpieczeń. Ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych uruchomione jest bowiem wtedy, gdy poszkodowany zgłosi się do zakładu ubezpieczeń.
Formularze zgłoszenia udostępniane są w wersji on – linę przez niemal wszystkie zakłady ubezpieczeń, zgaszenia dokonać można również w sposób pisemny. Pamiętać przy tym należy by zachować potwierdzenie zgłoszenia.